Recensie: The Giants of Sportswear

Niets heeft een grotere invloed op de mode als sport. Deze invloed zien we terug op straat, op blogs, in magazines, maar helaas nog niet veel in boeken. Maar nu is er The giants of sportwear van modejournaliste Leen Demeester, waarin de grootste iconen van de sportmode worden besproken. Het boek is geen encyclopedie, maar een canon van de sportswear. Nike, Adidas, Stella McCartney, Tommy Hilfiger, ze zijn er allemaal bij.

Demeester opent met een inleiding waarin zij onder andere uitlegt waarom sportswear het geheime wapen van de haute couture is. Dan volgt er een hoofdstuk over de historie van sportkleding in high fashion, waarin Coco Chanel een belangrijke rol speelt.

De kern van het boek wordt gevormd door de sporten, merken en ontwerpers die aan bod komen. Twaalf van elk. De hoofdstukken over de sporten geven vaak een globaal overzicht van de modehoogtepunten in deze tak, sporters en ontwerpers met de grootste invloeden. De verhalen over de merken tonen veelal de innovatiekracht van de sportieve ondernemers. In de profielen die van de designers worden geschetst, voert de liefde voor sport vaak de boventoon.

Het boek is rijkelijk geïllustreerd met foto’s, leest – hoewel het Engelstalig is – erg prettig. Het wordt nergens saai, want Demeester blijft bij de kern: de passie voor sport en mode.

Conclusie: The giants of sportswear is een inspirerend boek dat op de literatuurlijst van elke modeopleiding hoort te staan.

The Giants of Sportswear – Leen Demeester
Uitgeverij Lannoo
ISBN 9789401436731

giantsofsportswear1

Klik hier om meer pagina’s van dit boek te bekijken.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *